2000.a.lugu

Ratta taasleiutamisest ja Jüri sõidust Ford T-ga Pariisi

*Kroonika kirjutas 2000.a.alguses:

Valeri Kirss leiutas jalgratast.

“Jalgratast leiutan!” vastab tuntud vanavara koguja ja ajaloo ilu hindaja Valeri Kirss küsimusele, kuidas aastatuhat algas. Ühe ratta peab inimene oma elu jooksul ikka ise leiutama-kas siis otseses või ülekantud tähenduses, arvab Kirss.

Omal ajal õngitses ta ajaloo prügikastist välja Miss Estonia nimelise iludusvõistluse.

Pärast misside ja uunikute teemalise isikunäituse avamist sajandivahetusel laulukaare all tõi üks Pärnu antikvaar Kirsile kingituseks(?) läbini puidust jalgratta rattad(3-rattalise osad).”Ma olin tõesti nagu munas kana ,mitu nädalat nuputasin ja tegin kümme-viisteist joonist, aga ma sain ta siiski liikuma” juubeldab Kirss üle saja aasta vanuse ratta taasleiutamise üle. Ja kinnitab, et veerandsaja-aastase kollektsionääristaaži juures pole ta sellist puidust ilmutist veel Eestis näinud. 

Allkiri M. S. Kõrval on kolmerattalise värvipilt

*Soetasin UAZ 469 Rakvere turult-maksis tavalise jalgratta hinna, sest oli kahe puu vahele purjus meeste poolt sõidetud. Mind köitis roolil olev sissekraabe ja jutt, et auto võib olla kosmodroomi teenindus garaažist. Olin just näinud samaaegselt J.Bondi filmi, kus ta samasugusega sealkandis kimas…

*Vahetasin osade vastu kuus aastat puu all mädanenud Cadillaci 1986.a.-st.Sisustus oli väga hea, puudus vaid mootor. Nägin kaks aastat korraldusvaeva, et ta liikuma saada…Esindab 1980-90 minu  erakollektsioonis. Samas on UAZ on 70-te esindaja(kolhoosiesimeeste masin) .Aaro ja Liilit õppisid sõitma Võsul just sellega!

*30.07-18.08.2000.a. seadis klubi endine Lääne piirkonna esimees pärnakas Jüri Vaikjärv eesmärgiks sõita oma 1925.a.Ford T-ga omal jõul Tallinnast-Pariisi.

Sellega tähistas ta uue sajandi saabumist.

Trassi pikkus oli 1980 km, kuid ma pole saanud ikka selget vastust Jürilt, et palju sellest Fordil sõideti.

Teise variandi kohaselt oli sõidu pikkuseks 2700 km (so. ilma laevata ja Varssavi kaudu)

Kavas oli, et demonstratsioonsõit Pariisis on 19 augustil 2000.

Huvipakkuv oli kulude eelarve:

Sõitma pidid Ford T ja buss koos treileriga. Meeskonnaks oli 4 liikmeline pere, bussijuht ja ajakirjanik.

Kulud :eelremont(60.000),majutus(138000),toitlustus(23päeva-69.000),kütus(20.000)lisatransport(20.000),tagasisõit-Ford  treileril-38.000)-kokku ca 345.000 eek. Loodeti peasponsori toele-kes ta oli, ei ole küsinud.

Projekti koostaja Jüri Vaikjärv

*Kommentaar:

 a.60.000 krooni inimese kohta, et sõita autoga Pariisi ja tagasi, on vaid esimesel pilgul kallis lõbu, kuid Fordiga seal oldi ja müts maha Jüri suure idee ees.

1986 aastal tegime koos läbi uunikute1000 kilomeetri sajandi sõidu ja selle sõitsid 17-st kuni 1935 aastani valmistatud uunikust kaheksa (sh. ka Jüri) 100% oma sõiduga läbi!

Vahe oli ilmselt vaid kulutuste suuruses. Siis kulus raha vaid 100-160 liitrile bensiinile ja toidule!!

*Käisin missinduse liinis rahvusdirektorina:MU-2000 valimistel Küprosel(EME 2000 miss Evelyn Mikomägi tuli 7-ks!);olin Top Model of the World  ja Miss Intercontinental zhüriis Saksamaal(2x);olin kaaskorraldajana nädala Soomemaal-Miss Baltic Sea 2001 tiitli võitis tartlanna EME 2000 teine printsess miss Dagmar Makko.

*Palmse uunikute näitus oli esimest korda väikeses plussis!

*Fotodel on EME 2000 miss Evelyn Mikomägi Aaro UAZ-is ja V.Kirss Zündappi taastamas.